Lobbyclub pleit voor tram- en fietstunnel

Een lobbyclub, bestaande uit de ANWB, NS en nog 23 andere verkeersorganisaties en vervoerbedrijven pleiten voor extra investeringen in wegen, spoorinfrastructuur, verkeersveiligheid, openbaar vervoer, fiets- en wandelpaden in heel Nederland. Om te voorkomen dat Nederland dichtslibt, moet het kabinet en opvolgende regeringen decennialang miljarden euro’s extra investeren in de hierboven genoemde infrastructuur- en verkeersprojecten.

De Mobiliteitsalliantie, waarvan onder meer de ANWB en de NS deel van uitmaken, schetst een doemscenario van de Nederlandse verkeers- en openbaar vervoersector. Over circa 10 jaar telt Nederland ruim 18 miljoen inwoners en vooral middelgrote en grote steden moeten dan nog meer inwoners huisvesten. De files van gemotoriseerd verkeer op autowegen zullen verder toenemen en treinen en bussen geraken overvol. Het aantal ongevallen met dodelijke afloop in het verkeer rijst de pan uit: 678 mensen in 2018 overleefden het verkeersongeval niet.

Deltaplan tegen verkeersinfarct

Om Nederland bereikbaar en op gang te houden, stelt de lobbyclub tientallen maatregelen voor. Eén daar van is een tram/fietstunnel in Utrecht, die loopt van het Centraal Station tot voorbij de Neude in de Binnenstad. Ook wil de lobbyclub meer OV- verbindingen naar de Uithof (USP) vanaf de oostkant van de Domstad. Er moet een nieuw spoorwegstation komen aan de Koningsweg aan de spoorlijn Utrecht- Arnhem en een goede busverbinding tussen de A12/Lunetten en het Utrecht Science Park (USP).

Bus/tram/fietstunnel

De verkeers- en vervoerlobby denkt dat deze twee opties, die overigens al vaker in mobiliteitsstudies genoemd werden, echter niet afdoende zijn, gelet op het feit van de verwachte groei van Utrecht en de toename van het verkeer. Vandaar ook het ‘nieuwe’ idee van een tramtunnel vanaf Utrecht CS. Een tunnel onder de Binnenstad? Maak die dan iets breder, zodat ook fietsers er door heen kunnen. Die bus/tram/fietstunnel ontlast ook het drukste fietspad in Nederland: dat bij en om het Vredenburg, waar dagelijks zo’n 30.000 fietsers rijden. De lobbyclub voor verkeer en vervoer denkt dat de Uithoflijn vanaf het Utrecht CS ondergronds doorgetrokken worden kan. Onder de Neude door, over een lengte van circa 1 kilometer. Hoe exact de tunnel moet lopen is nog aan een onderzoek onderworpen worden.

Breda

In het ‘Deltaplan 2030 voor Nederland’ opperen de belangenpartijen voor verkeer en transport ook voor een zogeheten ‘smart bus’ en die in te zetten op de A27 tussen Utrecht en Breda. Een trein is ook nog immer een optie, maar door de rail- en rijdraadinfrastructuur is een trein veel duurder en lijkt financieel niet te realiseren. Eerder wordt gedacht aan een hoogfrequente busverbinding die op een aparte busbaan goed door rijden kan en comfortabel uitgerust is. Wil je naar/van Breda per trein, dan is een overstap in ’s-Hertogenbosch nog altijd noodzakelijk.

Bron: AD/UN 12-06-2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s